Bizonyára te is szembesültél már azzal a jelenséggel, hogy úgy érezted, hogy egy hirdetés zavaróan sokat tud rólad. Az internetes rengeteg különféle témában taláhatsz hirdetésekkel. Biztos te is gyakran látod autók, elektronikai cikkek, ruhák, nyaralások, ingatlanok vagy akár olyan online szerencsejátékoldalak hirdetéseit, mint például a https://verdecasino.com/hu online casino. Ha tovább olvasol, akkor rájöhetsz, hogy a telefonod valójában még annál is többet tud rólad, mint amit feltételeztél!
Helyadatok És Személyes Adatok
Mivel a telefonodat mindig magadnál hordod, a helyadatokhoz pedig valószínűleg te is hozzáférést biztosítasz számos alkalmazásnak, így ehhez a hirdetők is kényelmesen hozzáférnek. Az alkalmazások használata jóval kényelmesebb, ha engedélyezed, hogy lássák az aktuális pozíciódat, egyes alkalmazások, például a navigáció használata pedig egyenesen lehetetlen a helyadatokhoz való hozzáférés engedélyezése nélkül. Amire azonban nem biztos, hogy gondoltál, az az, hogy gyakorlatilag az összes alkalmazás felhasználási feltételeinek apró betűs részében benne van, hogy hozzájárulsz ahhoz, hogy megosszák a helyadataidat harmadik felekkel. Az alkalmazások eladják a készüléked helyadatait a hirdetőknek, akik aztán így olyan hirdetésekkel bombázhatnak, amelyek fizikailag közel vannak hozzád.
A hirdetők minél relevánsabb hirdetéseket tudnak megjeleníteni, annál gyakrabban fog a hirdetés vásárlással végződni és annál kisebb lesz az egy vásárlásra jutó hirdetési költség. A hirdetők emiatt demográfiai, geolokációs és egyéb adatok alapján igyekeznek személyre szabni a neked feldobott hirdetéseket. De mégis honnan tudná egy hirdető, hogy hány éves vagy és mivel foglalkozol? A Google, a Facebook, a Linkedin és tengernyi más alkalmazásoktól, hiszen ott önszántadból megadtad ezeket az információkat. A hirdetők könnyen hozzáférést szerezhetnek olyan információkhoz, mint például:
- Aktuális pozíciód;
- Neved, nemed, korod;
- Lakhelyed, munkahelyed, barátaid, feleséged, férjed, szüleid, stb. lakhelye és munkahelye;
- Barátaid és rokonaid;
- Érdeklődési köreid;
- Keresési előzményeid;
- Vásárlási előzményeid.
Keresési Előzmények És Szociális Háló
Azáltal, hogy a hirdetők a közösségi médián keresztül a szociális hálódhoz és a Google szolgáltatásain keresztül az online keresési előzményeidhez és a vásárlási előzményeidhez is hozzáférnek, méginkább személyreszabott hirdetésekkel tudnak téged bombázni. Gyakori jelenség,hogy miután rékerestél egy termékre az interneten és meg is tekintettél belőle néhányat, de nem vásároltál, akár napokon keresztül folyamatosan hasonló termékekkel kapcsolatos hirdetéseket fogsz látni. A környékeden élők közül mostanában sokan vásároltak egy bizonyos terméket? Előbb utóbb neked is hirdetni fogják. A telefonod azonban még ennél sokkal bonyolultabb összefüggéseket elemez.
A telefonod össze tudja kapcsolni a veled fizikailag egy helyen tartózkodó készülékek információt a saját készüléked információival. Összegyűltetek a barátaiddal és az egyik haverod éppen egy valamilyen termékről vagy szolgáltatásról szóló videót mutat meg nektek? A hirdetők tudni fogják, és hamarosan neked is erre vonatkozó hirdetéseket fognak feldobni. A barátaid rákerestek egy termékre az interneten? Hirdetni fogják neked is, hátha téged is érdekel.
A korodbeliek között népszerű egy termék? Garantáltan nem fogod tudni elkerülni a hirdetéseit. A hirdetők valójában nem a fejedbe látnak bele, hanem egy végtelenül óriási információhalmazt elemezve tipppelnek egyre jobban arra vonatkozóan, hogy milyen hirdetések lehetnek számodra aktuálisak és amikor ez jól sikerül, akkor alakul ki benned az a fura érzés, hogy hát ezt meg vajon honnan tudták.
Legendák És Igazságok
Az, hogy a nagy szolgáltatók hozzáférést engednek a különféle személyes adataidhoz és személyes jellegű információdhoz harmadik felek számára, nagyon ellentmondásos jelenség, azonban el kell ismerni, hogy előnyei is vannak. A technológia elől menekülni nem lehet, így ma már egyértelműen túl nagy áldozatot jelentene úgy élned, hogy senkinek nem engedsz semmilyen hozzáférést az adataidhoz, hiszen számos szolgáltatásból kizárnád magadat. Olyanokból is, amelyekről nem is feltételeznéd, hogy áruba bocsátják a személyes jellegű adataidat. Tudatosan azonban szabályozhatod azt, hogy mely alkalmazásnak mekkora mértékben engedsz hozzáférést az adataidhoz, és mely alkalmazások használatát érdemes mellőznöd, ahogy azzal is tisztában lehetsz, hogy pontosan miként és milyen információid fognak harmadik felek birtokába jutni.
A személyes adataidhoz való hozzáférés előnyei:
- Rengeteg szolgáltatás és alkalmazás használata sokkal kényelmesebb így. Az, hogy a netes kajarendelő alkalmazások automatikusan mutatják a hozzád közeli helyeket például olyan kényelem, amelyet mindenki természetesnek vesz. A telefonos navigáció és a taxis appok használata pedig egyenesen lehetetlen a helyadatok nélkül.
- Sok alkalmazás egyszerűen az adatid árusításából szerzett pénz miatt tud ingyenes maradni.
- Bár sok a hirdetési spam, sokszor a hirdetési algoritmusok tényleg nagyon jó termékeket tudnak ajánlani, amelyek valóban jó választást jelenthetnek a számodra.
A személyes adataidhoz való hozzáférés hátrányai:
- Az adataid alkalmanként nem csak azt törvényesen felhasználó hirdetőkhöz, hanem akár rosszindulatú támadókhoz is eljuthatnak.
- Érthetően kellemetlen érzést kelthet benned, hogy a telefonod túl sokat tud rólad.
- Előfordulhat az is, hogy az alkalmazások úgy kereskednek az adataiddal, hogy közben megsértik a személyiségi jogaid védelmére vonatkozó törvényeket.
Szabályozd Az Adatidhoz Való Hozzáférést, De Ne Zárd Ki Magad A Modern Világból
A problémára a választ az jelenti, hogy ha csak olyan alkalmazásokat használsz, amelyekre valóban szükséged van és emellett az adataidat is csak megbízható alkalmazásoknak adod meg. Ezáltal elkerülheted azt, hogy az adataidat bárki rosszindulatú céllal próbálja felhasználni. Menekülni azonban már lehetetlen. Ha nem biztosítasz hozzáférést a telefonodnak az adataidhoz, azzal gyakorlatilag kizárod magad a modern világból, amelynek ma már sokkal több hátránya, mint előnye van.